Planétu vedomostí považujem v čase, kedy je nedostatok učebníc, za pekný, no pokrivený pokus preklenúť tento marazmus. V mnohých ohľadoch je to dobrá pomôcka, no mám k nej vážne výhrady:
Nie všetci učitelia môžu čerpať jej výhody, pretože je zameraná prevažne na prírodné vedy, čím sú tie humanitné znevýhodnené.
Napriek slabej vybavenosti škôl interaktívnymi tabuľami padlo rozhodnutie pre celoplošné zakúpenie licencie.
Vo svojej podstate nerieši tie problémy, s ktorými sa školstvo skutočne potýka. Síce dobrý zámer, no blbé načasovanie.
Nech položíte ktorémukoľvek učiteľovi otázku, čo považuje v súčasnosti za najväčší problém v školstve, s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou vám odpovie, že sú to platy učiteľov. No pri sledovaní politického diania mám pocit, že sa tento fakt marginalizuje, prípadne mu vôbec nie je venovaná pozornosť.
Dávid Králik na svojom blogu uvádza jednoduchý výpočet, koľko by štát stálo zvýšenie platu učiteľov o 200€. Táto suma je síce vysoká, no nie tristná ako by sme očakávali.
Plánované šetrenie v školstve je podmienené znížením počtu zamestnancov a nie racionalizáciou práce (?!) Jednoduchým softwarom by bolo možné odbyrokratizovať učiteľov, no Ministerstvo školstva to asi nepovažuje za svoju prioritu...
Uvediem príklad: Na ubytovacom oddelení pracovali dve úradníčky, ktorých hlavnou činnosťou bolo ručné spracovanie platieb, ktoré boli následne priradené k platiteľovi a ručne vyčíslovali prípadné nedoplatky. Racionalizáciou práce, však prišli o svoj náročný job, pretože jednoduchý software spracovával všetky prevody automaticky.
Nechcem sa nikoho dotknúť, ale koľko úradníkov (hrajúcich solitare) je na Slovensku platených zbytočne? Predpokladám, že na každom ministerstve a na každej riadiacej úrovni by sme našli kvantum pracovníkov, ktorých prácu by bolo možné efektívne riešiť digitalizáciou. A týka sa to aj výberu daní, sčítavania obyvateľstva atď. A navyše by sme si mohli šetriť nervy, nohy a čas, pretože by bolo možné tieto „úradnosti“ riešiť cez počítač z pohodlia domova.
Nech mi nikto nehovorí, že investícia do programovania a zavedenia takejto reformy systému by sa nevrátila v priebehu 2-3 mesiacov. A ak niekto nevidí ten potenciál je buď slepý alebo totálne zadubený. Potom nebude problém nájsť peniaze na zvýšenie platov, v ktoromkoľvek efektívne fungujúcom sektore. Aj v bezpapierovom školstve.
Síce príde o prácu X úradníkov, ale to prišli aj robotníci s nástupom strojov ;)
Som za digitalizáciu, veď žijeme v 21. storočí!